top of page
Search

תיאטרון פלייבק וייעוץ ארגוני

Updated: Feb 6, 2020


מאת: ערן בן צבי

ארגונים שוכרים את שירותיהם של יועצים מסיבות שונות. בין אם מדובר בהטמעת ערכים ודרכי פעולה חדשות של הארגון, טיפול נקודתי במחלקה שעוברת שינויים או שנתקלת בקשיים בעמידה ביעדים ועוד ועוד.

מופע תיאטרון פלייבק יכול להוות נדבך מרכזי וחשוב ליועץ ארגוני.

באמצעות המופע, היועץ והארגון יכולים להיחשף לתחשות, תכנים ומחשבות של העובדים שלא היו באים לביטוי בשום צורה אחרת. כך היועץ והארגון מקבלים הצצה מעמיקה לנפשם של העובדים, מה הם אוהבים בעבודה, מה מפריע להם, מה היו רוצים לשנות ועוד...

אם נפשט, עבודתו של היועץ מורכבת מ -

- הכרת הארגון והבנת הצרכים, הקשיים והיעדים שלו על מנת לבנות תוכנית יעילה ואפקטיבית.

- ליווי התהליך תוך כדי שימת לב לאופן ומידת ההטמעה של הדברים.

- לבסוף, הצגת תמונת מצב המשקפת את התהליך והשינויים שנעשו בעקבותיו.

אם נמשיך ונפשט, אפשר לקרוא לשלבים האלו על פי הכרונולוגיה שלהם בתהליך - התחלה, אמצע וסוף. תיאטרון הפלייבק יכול לתרום בכל אחד מהשלבים האלו.

במאמר זה אתמקד בשלב הראשון - תחילת התהליך -

בואו נדמיין שתי אפשרויות למפגש הראשוני של היועץ עם הארגון שאותו הוא אמור ללוות -

באפשרות הראשונה, לאחר שיח מעמיק עם המנהלים והצגת מצב הארגון והיעדים שאליו הם שואפים בעבודה איתו, היועץ נפגש עם העובדים ומתחיל לשאול אותם על עבודתם, הרגשתם ומה לדעתם הבעיות שצריך לטפל בהן. העובדים מתבקשים להרים את ידם ולענות על השאלות. (אני יודע שליועצים יש שיטות הרבה יותר יצירתיות מאלו, פישטתי למען ההדגמה).

כמובן שמעבר לעבודת ההכנה שנעשתה בינו לבין המנהלים, מפגש כזה היה מאיר את עיניו על עוד נקודות שאליהן כדאי לו להתייחס בהמשך הדרך.

האפשרות השניה היא שבשלב מסויים בתחילת התהליך, היועץ מביא הופעת פלייבק לעובדים. לפניה, הוא נפגש עם מנחה ההופעה ומסביר לו על הארגון ועל התהליך שהוא מעביר בו תוך שימת דגש על הנקודות שבהן הוא רוצה להתמקד.

במהלך ההופעה, המנחה מוביל את הקהל (העובדים) לספר סיפורים הנוגעים למקום עבודתם ולנקודות שסוכמו מראש עם היועץ. גם אם עולים אנשים מהקהל ומספרים סיפור שכביכול לא קשור לעבודה, מנחה פלייבק טוב יכול, באמצעות שאלות, לעשות את ההקשרים דרך הסיפור שסופר.

ואז מגיעות ההצגות, ה"שיקופים" בטרמינולוגיה המקצועית. קבוצת פלייבק טובה יודעת להקשיב למה שנאמר "מתחת למילים", להסתכל על המספר ו"לקרוא" אותו גם מעבר לסיפור המסופר על ידו. התוצאה היא שיקופים הנוגעים ברבדים עמוקים של הסיפור והמספר ומעלים על פני השטח תכנים שהיו נסתרים במקרים אחרים (כמו למשל בשאלת שאלות והרמת יד לתשובה). לאחר השיקוף, המנחה שואל את המספר על מחשבותיו ותחושותיו בעקבות הצפייה. גם זאת נקודה שבה יכולים להיחשף אותם "תכנים נסתרים".

בעקבות הופעת הפלייבק יכול היועץ הארגוני לקבל מושג הרבה יותר טוב על "לב הארגון" ולמקד את בניית התהליך בצורה הרבה יותר יעילה ונכונה.

העובדים, מצידם, מתחילים את התהליך בחוויה שמשלבת תחושה עמוקה ש"רואים ושומעים אותם" תוך כדי מופע מהנה, מצחיק, מפתיע ומרגש.

לא פלא הוא שיועצים ארגוניים המשתפים פעולה עם תיאטרון פלייבק בעבודתם, נוטים להמשיך ולעשות כן כי הם חווים את התרומה הגדולה של מופע מסוג זה לעבודתם.

54 views0 comments
bottom of page